Titel: Ik
wil een toverbril Auteur:
Carla Maia de Almeida
Uitgeverij:De
vier windstreken Illustrator: André
Letria
Jaar: 2013
Korte omschrijving van de inhoud:
Het boek gaat over een jongen die net te horen kreeg dat hij een bril moet. Hij is met zijn moeder naar de opticien geweest. Dit heeft een hele grote indruk op de jongen nagelaten. De jongen moet nog eventjes wachten op zijn bril en dit zorgt voor de nodige fantasieën. Hij bedenkt zich de gekste brillen en probeert zich de ideale toverbril voor te stellen. Dan komt de dag dat hij om zijn bril mag, die bril lijkt helemaal niet op al die andere die hij zich had voorgesteld. Maar het belangrijkste voor de jongen is, dat hij met deze bril nu veel beter kan zien.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek heeft een stevige kaft met een grote illustratie op. Deze
tekening wekt de nieuwsgierigheid op. De kinderen worden aangetrokken om het
boek te openen. De illustraties zijn niet omkaderd maar vertonen wel een
duidelijke contour. Alles wordt voorgesteld op ooghoogte en er is gebruik
gemaakt van allerlei felle, warme kleuren. De prenten worden met de nodige
fantasie voorgesteld.
2. INHOUD
Het thema brillen neemt hier weer de bovenhand, al zou fantasie ook aan
bod kunnen komen. Het hoofdpersonage, de jongen die een bril nodig heeft, laat
zijn fantasie de vrije loop. Dit kan in een nabeschouwing/ nabespreking van het
boek de kleuters hun fantasie ook aanwakkeren. Het verhaal speelt zich af in
het denken, beleven van de jongen zijn fantasieën, dus is er geen vaste plaats
waar het verhaal zch afspeelt. De jongen springt van de ene plaats naar de
andere en van het ene gevoel naar het andere. Er is een happy-end met een
duidelijke boodschap in. Wat echt telt is een bril waar de jongen goed mee kan
zien.
3. TAAL
Het is een boek voor een 2KK-3KK.
De meeste tekeningen worden ondersteund door duidelijke, begrijpelijke
tekst. Toch staat er bij sommige prenten wat moeilijke tekst. Deze tekst is
niet altijd even gemakkelijk uit te leggen aan de kleuters. Zeker voor
anderstaligen is dit te moeilijk. (vb ‘Zo kan ik me even afsluiten voor alles.’
of ‘Handig voor alle dagen waarop ik liefst even op mezelf wil zijn’. ) Dit
zijn moeilijke zinnen voor de kleuters. Er komen geen rijm, herhaling of
klanknabootsingen voor in het boek.
Er wordt vooral verteld in de toekomstige tijd.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boek leent zich uitstekend om de fantasie van de kinderen aan te
wakkeren. De prenten zijn mooi, groot en spreken tot de verbeelding. De
boodschap is ook duidelijk op het einde. Het belangrijkste is dat de jongen
terug goed kan zien, dit dankzij zijn bril. Zelf heb ik het boek gebruikt in
mijn stage met BC ‘Brillen’. De kleuters waren helemaal mee in het wegdromen,
fantaseren over een toverbril. Ik vroeg hen de ogen te sluiten en te vertellen
welk soort bril ze nu zagen. De verhalen die ik hoorde waren echt super, heel
grappig en fantasierijk. Ook werd er een beeldactiviteit aan dit boek gekoppeld.
De kinderen mochten hun eigen toverbril maken. Het is dus een zeer dankbaar
boek om te verwerken in de klas.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten