Titel: Klein konijn en de wonderwortel
Auteur: Gunter Segers
Illustraties: Heidi D'hamers
Uitgeverij: Abimo
Jaar: 2010 (vierde druk)
Korte omschrijving van de inhoud:
Klein Konijn en zijn vriend Lowie planten wortelzaadjes. Ze willen graag deelnemen aan het grote groentefeest. Bij hun vrienden groeien de tomaten, pompoenen en radijsjes heel goed. Maar bij hen gebeurt er niet veel, de worteltjes willen niet groeien. Konijn en Lowie doen er alles aan om de wortels te laten groeien: ze dansen en zingen de hele nacht voor de wortels tot ze in slaap vallen. Wanneer Konijn en Lowie wakker worden zien ze een wortel die groter is dan alle konijntjes. Konijn en Lowie kunnen dan toch meedoen aan het grote groentefeest, maar wie is er nu gewonnen? Ze kunnen de groenten niet meten en niet wegen, want alle groenten zijn anders. Tot het Kleine Konijn een geniaal idee kreeg. Ze maakten met alle groenten samen een supergrote groentetaart. Dat was de lekkerste groentetaart ooit.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
De kaft bestaat uit stevig materiaal en het is ongeveer even groot als een A4-blad. De prent op de kaft wekt nieuwsgierigheid op, je ziet twee konijnen en grote wortel. Er komen geen speciale effecten voor in het boek. De prenten sluiten zeer mooi aan bij de tekst en ze ondersteunen ook. Het zijn zeer mooie, sfeerscheppende en verrassende prenten die de fantasie en het inlevingsvermogen stimuleren. De prenten zijn gemaakt met aquarelverf en potlood. De illustrator heeft zeker een eigen stijl, ze tekent verschillende prenten op 1 blad zonder dat het verhaal chaotisch wordt. Ze kiest ook soms voor grote prenten en soms voor kleine. Soms is er een zachte omkadering aanwezig waarbij de prent overvloeide naar de achtergrond en soms gebruikt ze de paginarand als omkadering. Ik zie ook dat de figuren soms uit het getekende kader komen. Het zijn zeer duidelijke prenten met af en toe wat details en passende kleuren. Op het einde van het boek vindt je een recept om groentetaart te maken.
2.INHOUD
Er zijn meerdere hoofdpersonages aanwezig, maar die worden niet per naam genoemd. De personages zijn gelinkt aan het soort groente dat ze planten. De figuren zijn niet altijd even herkenbaar. Het zijn allemaal konijntjes en ze hebben wel ander kleren aan, maar ik vind dit niet altijd even duidelijk. De hoofdpersonages daarentegen zijn wel altijd duidelijk herkenbaar. Dit verhaal sluit aan bij de leefwereld van kinderen waarin ze allemaal iets willen maken en bij de ene lukt dit al wat beter dan de andere, maar door wat inspanning kom je er ook wel. Figuren die aan iets werken, iets planten en daarna een resultaat bekomen is geen nieuwe situatie voor de kinderen, deze verhaallijn wordt wel vaker toegepast. Zoals ik daarnet al uitgelegd heb kunnen de kinderen zich zeker identificeren met Kleine Konijn en Lowie, hun gevoelens zijn zeker herkenbaar voor kinderen. Het verhaal kan reacties en creativiteit uitlokken bij kinderen. Ze kunnen vertellen over situaties waarbij iets niet meteen lukte of een groente dat ze thuis hebben geplant, .. Er wordt ook spanning in het verhaal gestopt want enkel bij Klein Konijn en Lowie willen de wortels niet groeien. Uiteindelijk is er een verrassend einde, want we hebben een grote wortel en iedereen is gewonnen. Er is geen humor aanwezig en er worden geen clichés doorbroken. Er is een duidelijke opbouw in het verhaal. Dit boek is eerder voor ouders kleuters, want het is een redelijk lang verhaal met veel prenten om te bekijken. Misschien moraliseer de auteur wat te veel omdat Kleine Konijn en Lowie niet opgeven en omdat alle groenten samen veel lekkerder zijn, dus moet je altijd samenwerken.
3. TAAL
De woordkeuze is aangepast aan de doelgroep en moeilijke woorden kan je begrijpen door de context of door de prenten. Er is een goed evenwicht tussen woorden die de kinderen begrijpen en nieuwe woorden. Er is geen sprake van rijm of herhaling in dit verhaal. Er is een mooie afwisseling in de zinsbouw, er komen ook af en toe dialogen voor die goed overkomen bij de kinderen. Het taalgebruik is alledaags en eerder literair.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN
De boek kan je gebruiken tijdens het thema: groenten, planten, zaaien, samenwerken, ... Je kan natuurlijk samen in de klas een groentetaart maken met het recept op de laatste pagina. Samen met de klas groenten planten en oogsten kan je ook doen, maar dit zal wel lang duren. Je kan een waarneming doen met de verschillende groenten die voorkomen in het boek,...
Geen opmerkingen:
Een reactie posten