Titel:
Een nacht vol herrie Auteur:
Josh Selig
Uitgeverij:
Unieboek Illustrator: Little Airplane Productions
Jaar:
2013
Korte omschrijving van de inhoud:
Het boek gaat over Geel en Rood die in de olijfboom wonen. Op een avond wil Geel gaan slapen maar dat gaat niet omdat Rood op zijn tokkelding aan het spelen is. Ze beginnen ruzie te maken waardoor Rood nog harder gaat spelen. Hierdoor wordt Geel nog bozer en zeggen ze niets meer tegen elkaar. Dit duurt tot Rood hoort dat de nacht heel stil is en zachtjes begint te tokkelen. Geel vindt het mooi en rood ook. Zo gebeurt het dat Rood een lief melodietje speel om Geel te laten slapen.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek heeft een stevige kaft, ook de bladeren zijn dikker. De kaft
heeft een speelse titel, de letters maken een golfbeweging waardoor speelsheid
opgewekt wordt. De prenten zijn sfeerscheppend door de kleuren die aanwezig
zijn. De illustraties stimuleren het inlevingsvermogen. Dit komt omdat de
prenten zo getekend zijn dat men kan zien hoe Geel en Rood zich voelen. Enkel hetgeen waarover verteld wordt is aanwezig, er zijn zeer weinig details
aangebracht. De prenten sluiten aan bij de tekst, er staat getekend wat er
gezegd wordt. In het boek zijn overal contouren aanwezig, deze zijn dik
aangebracht. Wel zijn er meerdere lijnen naast elkaar aanwezig. De kleuren die
aanwezig zijn sluiten helemaal aan bij de sfeer van het boek. De keren dat ze
boos zijn op elkaar stralen de prenten boosheid uit, wanneer ze vrienden zijn
stralen de prenten vriendelijkheid uit. Alles is voorgesteld vanuit ooghoogte
en is groot getekend. Soms is er een close-up van getekend.
2. INHOUD
Het thema van het boek is lief zijn voor elkaar en rekening houden met
elkaar. In het boek zijn er twee personages aanwezig die tevens de twee
hoofdpersonages zijn. De figuren zijn zeer herkenbaar voor de kinderen omdat
het enkel over deze twee personages gaat. De gevoelens die in het verhaal
voorkomen zijn boos zijn en blij zijn. Het gehele verhaal speelt zich af in de
boom waarin Rood en Geel wonen. Het boek biedt al voldoende
identificatiemogelijkheden voor de jongste kleuters en het boek eindigt met een
happy end.
3. TAAL
De woordkeuze van het verhaal is aangepast voor kinderen uit het 1ste
kleuter. De zinnen bevatten niet veel tekst en geen al te moeilijke woorden. Er
is een evenwicht tussen begrijpelijke en verrijkende taal. De nieuwe woorden
zijn meestal duidelijk door de prenten te bekijken. Er wordt in het verhaal
geen gebruik gemaakt van rijm, van dialogen en ook niet van herhaling. Er wordt
wel gebruik gemaakt van afwisseling in zinsbouw en tegenwoordige tijd.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Bij dit boek zou ik de kleuters rond gevoelens laten werken. Ik zou de
kinderen aan de ene kant van het blad iets laten schilderen dat ze graag
hebben. Aan de andere kant van het blad zou ik de kinderen iets laten schilderen
dat ze minder graag hebben. Erna kunnen we dit bespreken en er eventueel een oplossing
voor zoeken.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten