Titel: Bertje
big op avontuur Auteur: Peter
Brouwers
Uitgeverij:Clavis Illustrator: Peter Brouwers
Jaar: 2009
Korte omschrijving van de inhoud:
Bertje, het biggetje, wil op avontuur. Hij besluit het te
wagen en gaat er meteen vandoor. Onderweg komt hij allerlei dieren tegen. Hij
vraagt hen of zij soms een spannend avontuur weten. Hij beleeft tal van
avonturen samen met Floris, het veulen, Harold, het stiertje, de lammetjes, de
eendjes, de geitjes. Tijdens al deze avonturen is Hennie het kippenkuiken
telkens van de partij. Eenmaal thuis gekomen vraagt zijn familie hoe het
avontuur gegaan is. Hennie begint alles in geuren en kleuren te vertellen. ’s
Avonds valt Bertje vredig in slaap en droomt weg… met Hennie durf ik alles aan
, denkt Bertje.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek heeft een stevige kaft met een mooie, kleurrijke prent op. De prent
is sfeerscheppend en doet vermoeden een vrolijk verhaal te bevatten. Er komt
een realistische weergave voor in het boek met veel details. Bijna overal zijn
er contouren gebruikt. Veel illustraties worden op ooghoogte voorgesteld, maar lang
niet alles.
De illustraties geven mooi weer wat er in de tekst verteld wordt. Er is
geen gebruik gemaakt van omkadering en de illustratie loopt meestal over twee
bladzijden.
2. INHOUD
Het thema ‘avontuur’ is een thema die de meeste kleuters aanspreekt. Het
hoofdpersonage Bertje big komt voortdurend in contact met andere personages en
gaat ook telkens dialogen aan met hen. Eén personage blijft gedurende het hele
verhaal bij Bertje, dat is Hennie het kippenkuiken. Alles speelt zich af op de
boerderij. Dit is een plaats die door de meeste kleuters gekend is, door
eerdere verhalen thuis, op school, belevenissen,…De dieren zijn herkenbare
figuren voor de kleuters.
Het verhaal is opgebouwd volgens de ABDES-structuur en heeft een happy
end.
Het gebruik van vrolijke prenten met zachte kleuren zorgt voor een
boeiend prentenboek.
3. TAAL
De woordkeuze is bestemd voor een 2KK-3KK. Er wordt gebruik gemaakt van
begrijpelijke en verrijkende taal. De nieuwe woorden kunnen ook mooi aangetoond
en uitgelegd worden aan de hand van de bijhorende prent. Er is genoeg
afwisseling in zinsbouw en er komen ook voldoende dialogen in terug, die
gemakkelijk te begrijpen zijn door de kleuters. Er komt geen rijm aan te pas.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Het thema ‘avontuur’ kan op verschillende manieren verwerkt worden in de
klas. Door dit boek voor te lezen aan de kleuters kan je hen aan zetten zich
open te stellen voor avontuur, nieuwsgierigheid en er ook over te praten.
De kleuters kunnen bij een beeldactiviteit hun favoriete dier schilderen
of tekenen. Ook zouden ze een tekening of schilderij kunnen maken van wat zij
als avontuur zouden willen beleven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten