zondag 25 mei 2014

Ik wil mijn mama!

Titel: Ik wil mijn mama!
Uitgeverij: Veltman Uitgeverij
Jaar: 2013
Auteur: Tracey Corderoy
Illustrator: Alison Edgson


Korte omschrijving van de inhoud:

Lucas, het kleine muisje, gaat een dagje naar oma. Lucas wil veel liever bij mama blijven, hij is nog nooit een dag zonder mama geweest. Hij heeft het moeilijk om afscheid te nemen. Oma probeert allerlei leuke dingen uit, maar telkens als de deurbel gaat, hoopt hij dat zijn mama terug is! Uiteindelijk wordt het toch voor beiden nog een fijne dag, alhoewel ... niemand kan knuffelen zoals mama!

Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM:
 
Het boek heeft een harde kaft en heeft een vierkante vorm. De kaft wekt nieuwsgierigheid op. Per bladzijde zijn er ongeveer 4 regels. Het is een boek voor 2de kleuters. Er staan geen moeilijke woorden in. De tekeningen zijn redelijk druk en wekken prikkelingen op bij de kleuters. De prenten zijn ondersteunend en informatief bij de tekst. Soms zijn de prenten verrassend (oma speelt ridder).
De contouren zijn zacht en dun. De tekeningen zijn in de secundaire kleuren. Er wordt gewerkt met felle kleuren en ook met pastelkleuren.
De tekeningen zijn om ooghoogte gemaakt zodat je precies in de tuin of in het huis zit. De illustraties zijn ook verspreid over 2 bladzijden. De tekst staat in de tekening zelf en als er met cirkeltekeningen (tekeningen in een cirkel vorm) worden gewerkt staat de tekst ernaast.
Ik vermoed dat de tekeningen geschilderd zijn met acryl verf.
 

2. INHOUD:

Naast de vorm van een boek is ook de inhoud belangrijk. Het thema ‘ouders missen en bij iemand anders blijven’ zijn dingen die echt gebeuren, dingen die kleuters echt meemaken. Voor kleuters is dat dagelijkse kost. Zoals in het echt komt mama wel terug. Alles komt ook goed in het verhaal. Ik vind daarom ook dat het onder de categorie zoethout- of vluchtheuvelfantasie valt. De karakters zijn ‘round characters’. Lucas maakt een ontwikkeling door. Lucas is het hoofdpersonage en zijn karakter is goed uitgewerkt. Niet alles wat Lucas en oma doen, staat duidelijk vermeld.


Het verhaal speelt zich af in het huis en tuin van oma. De herkenbare gevoelens en gebeurtenissen in het verhaal zorgen voor betrokkenheid door identificatie bij de kleuters. Er zit humor en spanning in het verhaal. Vooral wanneer de ridder de schat wil stelen van de draak. Dat oma de ridder wordt en de draak achterna zit, is een verrassend element. Het verhaal wordt verteld door een personale verteller. Het verhaal is niet te complex en er is een duidelijke volgorde. Er is herhaling doordat er meerdere keren aan de deur gebeld wordt. Dus dat maakt het makkelijker. Er worden ook geen grote spongen in de tijd gemaakt. Eén keer kijken ze eens op de klok en het verhaal gaat over een hele middag maar dat is het enige. Het einde is gesloten en het is een happy end. Heel het verhaal heeft een ABDES-structuur. In het begin (aanvang) speelt Lucas draak. Dan komt mama binnen en zegt dat hij naar oma moet en hij wil niet. Mama laat hem daar achter (breuk). Oma doet van alles om hem op te fleuren maar niets helpt. (dynamisch moment). Dan vindt oma iets waar Lucas helemaal in opgaat (evenwicht). Als slot komt mama terug en Lucas is zeer blij.

3. TAAL:

 
De woordkeuze is geschikt voor kleuters van de 2de kleuterklas. Er zijn enkele nieuwe woorden maar die vallen gemakkelijk af te leiden uit de context en prenten. Rijm zit er niet in, wel herhaling (‘wraaaah!’ gromde Lucus. ‘Draken …. Niet!’). In de dialogen wordt de tegenwoordige tijd gebruikt. Als de verteller vertelt, is dit in de verleden tijd. Maar er zijn veel dialogen dus het meeste is in de tegenwoordige tijd. Doorheen het verhaal wordt er gewoon taalgebruik gebruikt.

Door de hoeveelheid tekst, het feit dat de tekst in de tekening staat, de vele details op de prenten, de woordkeuze en de structuur zou ik dit boekje voor de oudste kleuters houden. Het lijkt me geschikt voor kleuters van de 2de kleuterklas.
 
 
 
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:

Dit boek kan gebruikt worden rond het BC afscheid nemen, het BC terug naar school, het BC logeren, het BC muizen; het BC ouders missen en bij iemand blijven...
Je kan het boek perfect gebruiken als impressie-moment binnen het BC ouders missen en bij iemand blijven. Je kan de kleuters hierna een beeldactiviteit geven waarin ze een hunzelf  mogen tekenen (met potlood, stift of verf) en bij wie ze graag blijven . Daarnaast kan je hen de prenten in de juiste volgorde laten leggen of kan je met de prenten uit het boek een memorie, dominospel of lottospel maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten