dinsdag 27 mei 2014

Pika helpt Papa

Titel: Pika helpt Papa
Uitgeverij: De Vier Windstreken
Jaar: 2008 (November)
Auteur: Yusuke Yonezu (bewerking: Kate Westerlund)
Illustrator: Yusuke Yonezu
 

Korte omschrijving van de inhoud:

Papa pinguïn maakt bekers in allerlei kleuren. Iedereen in het dorp heeft al zo'n beker, dus moet papa naar een ander dorp om daar bekers te verkopen. Pika vindt het helemaal niet leuk dat zijn papa weg moet, en besluit hem te helpen. Hij gaat ook bekers maken. Deze bekers lijken sprekend op zijn vrienden, een papegaai, een zebra en een olifant. De bekers vallen zo in de smaak, dat iedereen zo'n beker wel wil kopen. Nu hoeft papa nooit meer weg en helpt Pika bij het maken van nog meer bijzondere bekers.


Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM:
 
Het boek heeft een harde kaft en heeft een vierkante vorm. De kaft wekt nieuwsgierigheid op. Per bladzijde zijn er ongeveer 4 tot 6 regels. Het is een boek voor 2de- 3de kleuters. Er staan af en toe moeilijke woorden in. De tekeningen zijn redelijk druk en wekken prikkelingen op bij de kleuters.  De eerste 2 en laatste 2 pagina's wekken interactie op. De kleuters mogen zeggen welke beker zij het mooist vinden. De prenten zijn ondersteunend en informatief bij de tekst. Soms zijn de prenten verrassend (Pika maakt bekers van zijn vrienden). De tekeningen scheppen sfeer en zijn romantisch getekend.
De warm getinte achtergronden bepalen op mooie wijze de sfeer. Alle dieren, met dunne zwarte contourlijnen, zijn heel herkenbaar; ze zijn soms gekleed en hebben herkenbare emoties. De tekeningen hebben veel details. Je bent nooit uitgekeken. De tekeningen zijn in de secundaire kleuren. Er wordt gewerkt met felle kleuren en ook met pastelkleuren.
De tekeningen zijn om ooghoogte gemaakt zodat je net aan de werktafel zit van Pika of dat je bij de vrienden staat. De meeste illustraties lopen ook over in de volgende pagina en zijn dus groot getekend. De tekst is goed leesbaar boven of onder in de tekening geplaatst.  De tekeningen hebben geen omkadering en lopen door tot aan de boord van het blad.
Ik vermoed dat de tekeningen geschilderd zijn met plakkaat verf. Er worden meerdere lagen aangebracht zodat je een kleurschakering hebt. Je ziet het vorige (basiskleur) er nog een beetje door. Er worden veel kleuren gebruikt. 
 

2. INHOUD:
Naast de vorm van een boek is ook de inhoud belangrijk. Het thema ‘papa's helpen’ zijn dingen die echt gebeuren, dingen die kleuters echt doen. Voor kleuters is dat dagelijkse kost. Alles komt ook goed in het verhaal. Ik vind daarom ook dat het onder de categorie zoethout- of vluchtheuvelfantasie valt. De karakters zijn ‘round characters’. Pika maakt een ontwikkeling door. Pika is het hoofdpersonage en zijn karakter is goed uitgewerkt. Alles wat Pika doet en wat hij maakt staat duidelijk vermeld.

Het verhaal speelt zich af in het huis van papa en Pika. De herkenbare gevoelens en gebeurtenissen in het verhaal zorgen voor betrokkenheid door identificatie bij de kleuters.  Je ziet ook dat Pika verdrietig is omdat papa geen bekers meer verkoopt. Ook als papa blij is dat Pika zo mooie bekers gemaakt heeft en papa heeft geholpen. Het is geen spannend boek. Het verhaal wordt geschreven wat Pika doet. Hoe de dieren en Pika reageren zeggen de dieren zelf. Het verhaal is niet te complex en er is een duidelijke volgorde. Er is herhaling doordat er meerdere keren bekers worden gemaakt van de dieren. Dus dat maakt het makkelijker. Er worden ook geen grote spongen in de tijd gemaakt. Het einde is gesloten en het is een happy end maar niet zo verrassend. Er is wel nog iets interactief voor de kleuters. Ze mogen zeggen welke beker zij het mooist vinden. Heel het verhaal heeft een ABDES-structuur. In het begin  is papa bekers aan het boetseren voor te verkopen in het dorp (aanvang). Dan zegt papa dat hij naar het dorp gaat maar dat er niemand zijn bekers wil kopen (breuk). Pika boetseert bekers van de vrienden om papa te helpen (dynamisch moment). De vrienden vind e bekers leuk en willen ook ene beker van henzelf (evenwicht). Als slot komt papa terug en maakt hij bekers voor iedereen. Het  verhaal is niet te lang en ook niet te kort.
3. TAAL:
 
De woordkeuze is geschikt voor kleuters van de 2de  -3de kleuterklas. Er zijn enkele nieuwe woorden maar die vallen gemakkelijk af te leiden uit de context en prenten. Rijm en herhaling zit er niet in. In de dialogen wordt de tegenwoordige tijd gebruikt.  De dialogen zijn dus het meeste  in de tegenwoordige tijd. Doorheen het verhaal wordt er gewoon taalgebruik gebruikt.
Moeilijke woorden: pinguïn(spelletjes), papegaai, werkplaats en bijzonder.
Door de hoeveelheid tekst, het feit dat de tekst bovenaan of onderdaan de tekening staat, de vele details op de prenten, de woordkeuze en de structuur zou ik dit boekje voor de oudste kleuters houden. Het lijkt me geschikt voor kleuters van de 2de- 3de kleuterklas.
 
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:

Dit boek kan gebruikt worden rond het BC papa helpen, het BC knutselen/ boetseren, het BC papa's, het BC kleuren...
Je kan het boek perfect gebruiken als impressie-moment binnen het BC papa helpen. Je kan dit linken aan vaderdag. Je kan de kleuters hierna een beeldactiviteit geven waarin ze een beker uit klei mogen boetseren in de vorm van hun papa. Daarnaast kan je hen de prenten in de juiste volgorde laten leggen of kan je met de prenten uit het boek een memorie, dominospel of lottospel maken.
 
 
 







Geen opmerkingen:

Een reactie posten