Titel: De
dag dat ik een bril moest Auteur:
Tamara Bos
Uitgeverij:Leopold Illustrator: Alex de Wolf
Jaar: 2007
Loek moet een bril, zijn allereerste bril van zijn hele
leven. Mama heeft dit net ontdekt. Toen Loek naar televisie aan het kijken was
merkte mama op dat Loek veel te dicht zat. Samen met mama ging Loek naar de
ogendokter. Die bevestigde het vermoeden van mama. De volgende stap was een
bril gaan kiezen bij de opticien. De daarop volgende stappen worden in het boek
mooi uitgelegd. Er wordt ook nadruk gelegd op de gevoelens en de gevolgen die
een bril hebben voor Loek.
Kwalitatieve beoordeling:
Boek: De dag dat ik een bril moest
T. Bos en A. De Wolf, uitgeverij Leopold
1. VORM
Het boek heeft een stevige, vierkante kaft met een aantrekkelijke
tekening op.
De tekeningen binnnenin zijn realistisch en ondersteunen het verhaal. De
personages zijn afgelijnd met dikke, vage contouren. Er worden zachte, warme
kleuren en prenten gebruikt die het verhaal een mooie sfeer geven. Er wordt
geen gebruik gemaakt van speciale effecten. De voorstelling van de prenten
wordt doorheen het hele boek op ooghoogte gedaan.
2. INHOUD
Loek, het hoofdpersonage, is een jongen die nog maar net weet dat hij
een bril nodig heeft. Hij mag vandaag de bril gaan ophalen, zijn allereerste
bril van zijn hele leven. In het boek wordt het verloop weergegeven, welke
stappen Loek moet ondernemen om een bril te krijgen. Het dragen van de bril
zorgt bij Loek voor heel wat gevoelens en indrukken. Het verhaal kan bij heel wat kleuters voor
identificatiemogelijkheden zorgen. Er zit een duidelijke structuur in het
verhaal, er is gebruik gemaakt van de ABDES-structuur.
3. TAAL
Er is heel wat tekst aanwezig in het boek, die tekst wordt ondersteund
door de nodige prenten. Hierdoor is het boek geschikt voor een 3de
kleuter. Alles waar sprake van is in de tekst is ook duidelijk terug te vinden
op de prenten. Er is voldoende afwisseling tussen verleden tijd en
tegenwoordige tijd. De moeilijke , nieuwe woorden worden duidelijk gemaakt door
de prenten. Er wordt geen rijm gebruikt.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit verhaal heb ik gebracht binnen het BC ‘Brillen’. Het boek was daar
uitermate goed geschikt voor.
Er werd een duidelijk verloop gegeven van hoe en waar je aan een bril
geraakt.
Er kan een beeldactiviteit aan gekoppeld worden waarin de kleuters hun
favoriete bril kunnen schilderen. Ook kan er een rollenspel gespeeld worden,
klant-opticien, klant-oogarts,…
Tal van verwerkingsmogelijkheden dus met dit boek.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten