maandag 19 mei 2014

Titel: De dag dat ik een bril moest



Titel: De dag dat ik een bril moest                  Auteur: Tamara Bos
Uitgeverij:Leopold       Illustrator: Alex de Wolf
Jaar: 2007


Loek moet een bril, zijn allereerste bril van zijn hele leven. Mama heeft dit net ontdekt. Toen Loek naar televisie aan het kijken was merkte mama op dat Loek veel te dicht zat. Samen met mama ging Loek naar de ogendokter. Die bevestigde het vermoeden van mama. De volgende stap was een bril gaan kiezen bij de opticien. De daarop volgende stappen worden in het boek mooi uitgelegd. Er wordt ook nadruk gelegd op de gevoelens en de gevolgen die een bril hebben voor Loek.



Kwalitatieve beoordeling:

Boek: De dag dat ik een bril moest
T. Bos en A. De Wolf, uitgeverij Leopold

1. VORM
Het boek heeft een stevige, vierkante kaft met een aantrekkelijke tekening op.
De tekeningen binnnenin zijn realistisch en ondersteunen het verhaal. De personages zijn afgelijnd met dikke, vage contouren. Er worden zachte, warme kleuren en prenten gebruikt die het verhaal een mooie sfeer geven. Er wordt geen gebruik gemaakt van speciale effecten. De voorstelling van de prenten wordt doorheen het hele boek op ooghoogte gedaan.

2. INHOUD
Loek, het hoofdpersonage, is een jongen die nog maar net weet dat hij een bril nodig heeft. Hij mag vandaag de bril gaan ophalen, zijn allereerste bril van zijn hele leven. In het boek wordt het verloop weergegeven, welke stappen Loek moet ondernemen om een bril te krijgen. Het dragen van de bril zorgt bij Loek voor heel wat gevoelens en indrukken.  Het verhaal kan bij heel wat kleuters voor identificatiemogelijkheden zorgen. Er zit een duidelijke structuur in het verhaal, er is gebruik gemaakt van de ABDES-structuur.

3. TAAL
Er is heel wat tekst aanwezig in het boek, die tekst wordt ondersteund door de nodige prenten. Hierdoor is het boek geschikt voor een 3de kleuter. Alles waar sprake van is in de tekst is ook duidelijk terug te vinden op de prenten. Er is voldoende afwisseling tussen verleden tijd en tegenwoordige tijd. De moeilijke , nieuwe woorden worden duidelijk gemaakt door de prenten. Er wordt geen rijm gebruikt.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit verhaal heb ik gebracht binnen het BC ‘Brillen’. Het boek was daar uitermate goed geschikt voor.
Er werd een duidelijk verloop gegeven van hoe en waar je aan een bril geraakt.
Er kan een beeldactiviteit aan gekoppeld worden waarin de kleuters hun favoriete bril kunnen schilderen. Ook kan er een rollenspel gespeeld worden, klant-opticien, klant-oogarts,…
Tal van verwerkingsmogelijkheden dus met dit boek.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten