maandag 19 mei 2014

Titel: Het boekenliefje


Titel: Het boekenliefje             Auteur: H. Docherty
Uitgeverij:Clavis          Illustrator: T. Docherty
Jaar: 2013

Korte omschrijving van de inhoud:                                                                                                                                        

Het boekenliefje gaat over een wezentje dat heel graag verhaaltjes hoort, maar het wezentje was helemaal alleen. Niemand las hem ooit een verhaal voor, dus werd het boekenliefje een boekendiefje. Lisa, het konijn, heeft ontdekt wat het boekenliefje iedere avond deed, boeken stelen. Samen met het boekenliefje bedenkt Lisa een plan om iedereen zijn boeken terug te geven. Nadat het boekenliefje alle boeken teruggebracht had, riep Lisa iedereen bij elkaar en vertelde hen wat er juist gebeurd was met hun boeken. Nu kan iedereen terug een verhaal voorlezen en het boekenliefje….die mag lekker meeluisteren bij Lisa.

Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM
Het boek heeft een stevige kaft met een sprookjesachtige illustratie op die tot de verbeelding spreekt. Doorheen het hele boek heerst een sprookjesachtige sfeer. De illustraties vertonen geen omkadering, wel is er gebruik gemaakt van duidelijke contouren. Er zijn veel donkere kleuren gebruikt, maar door deze aan te vullen met lichte, warme kleuren , die een bepaalde gloed uitstralen, heeft het boek een speciale sfeer weer.

2. INHOUD
Het thema van het boek zou ik onderbrengen onder ‘iedereen kan eens iets mis doen, daarom is men nog geen slecht persoon’. Het verhaal speelt zich af in het bos, daar worden sprookjesachtige taferelen over verteld. Het verhaal bevat een soort sprookjesachtige, betoverende sfeer die het boek boeiend maken. De twee hoofdpersonages zijn totaal verschillend van uiterlijk. Het ene hoofdpersonage is herkenbaar voor de kleuters, het konijn Lisa. Het wezentje, het boekenliefje is een ongekend figuur. Dit maakt het verhaal op zich wel spannend.
Er is gebruik gemaakt van de ABDES-strucutuur met een happy end in verwerkt. Op het einde zit ook een speciale boodschap voor de luisteraar: ‘durf je fouten toegeven , iedereen kan eens iets mis doen’ of ‘veroordeel niet van het eerste moment, ga dieper kijken waarom iemand zo reageert’.

3. TAAL
De gebruikte woordkeuze is geschikt voor het 2KK-3KK. Er wordt meestal geschreven in een duidelijke, begrijpelijke taal. Er zitten een paar woorden tussen die echter toch wat extra uitleg nodig hebben en die niet altijd aan de hand van de prenten duidelijk worden. Er komen verschillende dialogen in terug tussen Lisa en het boekenliefje. Er zit ook genoeg afwisseling in de zinsbouw. In het begin van het verhaal wordt telkens een bepaalde situatie herhaald. Namelijk, iedereen leest een boekje voor en iedereen wordt dit boek gestolen. Deze herhaling van een bepaalde situatie maakt het wat gemakkelijker om de kleuters te laten meeleven met het verhaal.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Je kan na het voorlezen van dit boek, een kringmoment aangaan waarin de kleuters gelijkaardige situaties kunnen vertellen, naar voor brengen. Ook kan eens besproken worden hoe het boekenliefje dit anders had kunnen oplossen in het begin, zodat het boekenliefje niet moest stelen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten