maandag 26 mei 2014

Later, als ik groot zal zijn

Titel: Later, als ik groot zal zijn
Auteur: Dominique Maes
Illustrator: Dominique Maes
Uitgeverij: Clavis
Jaar: mei 2005

Korte omschrijving van de inhoud:

De hoofdpersonage is een klein meisje waarvan de naam niet bekend is. Ze verteld over haar de beroepen van haar ouders, grootouders en oom. Wat ze nu zijn en waar ze vroeger graag deden. Ik citeer: 'Mijn opa houdt van werken in de garage. Toen hij klein was verzamelde hij vrachtwagens en autootjes.' Op het einde van het boek heeft ze het over haarzelf, wat zij graag wil worden, maar ze zegt: 'Ik kan alles worden wat ik wil!'. Dit boekje is geschikt voor jongere kleuters, omdat er meer prenten zijn dan tekst.

Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM
Het boek heeft een harde kalf, de prent op de kalf wekt net wel of niet de nieuwsgierigheid op. Er staat gewoon een meisje op getekend. Voor sommige kan dit net een aanzet zijn om het boek te lezen, maar je kan het ook meteen over het hoofd zien. Binnenin het boek zijn er speciale effecten aanwezig, het eerste blad is onderaan altijd wat korter. Onderaan staan benen getekend van de persoon op de tweede prent. Eigenlijk zijn het 2 prenten die samen 1 prent vormen. Bij de laatste prent is dit opnieuw zo, maar dan kan je de allerlaatste prent nog eens opvouwen tot een grote prent. Dit vinden kinderen zeker leuk. De tekst sluit altijd aan bij de prenten, die zijn ook duidelijk en verrassend. Wanneer je even naar de prent kijkt gebeurt er zeer veel, ga er dus niet te snel over. De prenten zijn op ooghoogte getekend, er zijn duidelijke kleuren en contouren gebruikt. De omkadering van de prenten gebeurt door de paginarand.

2. INHOUD
Er zijn meerdere hoofdpersonages aanwezig, namelijk de familie van het meisje. de karakters van de personages wordt duidelijk gemaakt door hun beroepen en wat ze graag doen. Deze personages zijn voor ieder kind herkenbaar en sluiten aan bij de leefwereld van de kleuter. De kinderen kunnen zich identificeren met het meisje, daardoor zullen er zeker reacties komen. In het boek zit er niet echt veel diepgang of spanning en er worden ook geen clichés doorbroken, het is dan ook een zeer kort verhaal. Op het einde is er wel sprake van een verassing, want het meisje weet niet precies wat ze wil worden later en dat wist haar familie wel. Zoals ik al zei is het verhaal redelijk kort, er staat telkens 1 zin per prent.

3. TAAL
De taal die gebruikt wordt is zeker aangepast, begrijpelijk en duidelijk voor de kinderen. Nieuwe woorden kunnen ze begrijpen door de context of de prenten. De auteur kiest niet vaak voor beeldende termen omdat het een zeer jonge doelgroep is, maar af en toe komt er wel een beeldend woord voor. Er is geen sprake van rijm, maar wel van herhaling. De eerste zin begint altijd met 'mijn opa is ..' of 'mijn mama is ...' en de tweede zin begin altijd met 'Toen hij klein was,..' of 'Toen zij klein was,..' In dit boek zijn er helemaal geen dialogen, het meisje verteld het verhaal in de ik-vorm. Het taalgebruik is alledaags en eerder literair.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN
Dit boek kan je gebruiken binnen het thema Toekomst, beroepen, dromen, later wordt ik..., ... Je kan een beeldactiviteit aan dit boek koppelen door de kinderen hun droomberoep te laten tekenen. Je kan een gesprek voeren over de beroepen van hun familie en wat zij graag willen worden. Je kan hier ook altijd een bewegingsactiviteit aan koppelen.












Geen opmerkingen:

Een reactie posten