maandag 26 mei 2014

Maak je niet dik!

Titel: Maak je niet dik!
Auteur: David Melling
Illustrator: David Melling
Uitgeverij: Van Goor
Jaar: 2012

Korte omschrijving van de inhoud:

Dorus heeft een nieuwe muts gekregen van zijn vader, hij is er zo blij mee dat hij het meteen aan zijn vrienden wil laten zien. Dorus wil een radslag doen, maar heeft niet door dat zijn muts een beetje afraffelt. Voor hij het beseft is heel zijn muts stuk. Zijn vrienden willen hem helpen, maar niemand kan zijn muts maken.Wanneer het begint te regenen durft Dorus niet naar huis, zijn papa zal vast boos zijn. Tot konijn hem overhaalt om toch naar huis te gaan.Wanneer hij thuiskomt is zijn papa helemaal niet boos, 'Maak je niet druk,' zegt hij en Dorus krijgt zelfs voor heel even de grote muts van papa.

1.VORM
Het boek heeft een stevige kaft dat bijna vierkant is. Op de kaft staat Dorus met een half afgeraffelde muts en drie schaapjes. Dit zal zeker de nieuwsgierigheid opwekken, want de kinderen willen weten waarom Dorus een halve muts op zijn hoofd heeft en waarom hij verdrietig is. De prenten sluiten altijd aan bij de tekst en die ondersteunen ook. De prenten zijn sfeerscheppend, verrassend en wekken af en toe fantasie op, maar zeker inlevingsvermogen. De illustrator werkt niet met speciale effecten, er zijn wel duidelijke contouren en de kleuren sluiten zeer goed aan bij de sfeer van het boek en de gevoelens van Dorus. Alle prenten zijn op ooghoogte getekend en er zijn vaak details aanwezig, zoals de kleine schapen die op bijna iedere prent meegaan. De paginarand zorgt voor de omkadering van de prenten.

2.INHOUD
Er zijn meerdere hoofdpersonages aanwezig, dit zijn dieren, zij willen Dorus helpen. De figuren zijn goed herkenbaar voor de kinderen. Het verhaal sluit zeker aan bij de leefwereld van de kinderen, het gebeurt wel eens dat je iets nieuws hebt gekregen van mama en papa en dat het meteen stuk is. Zo kunnen de kinderen zich zeker identificeren met Dorus en zijn gevoelens (verdriet, bang) Dit is dus zeker geen nieuwe situatie voor de kinderen. Ook de omgeving is niets nieuw, Dorus loopt in de natuur bij zijn vrienden. Het verhaal kan zeker reacties en creativiteit uitlokken. De kinderen kunnen vertellen over eigen situaties waarin ze dit al hebben meegemaakt. Er zit zeker spanning in het verhaal doordat de muts kapot is en Dorus niet weet hoe zijn papa zal reageren. Ook humor komt af en toe voor, Dorus zijn wol wordt iedere keer afgepakt of vervormd tot een grappig hoofddeksel. Uiteindelijk krijgt het einde wel een verrassende wending, want papa is helemaal niet boos op Dorus. Zo wordt er dus een cliché verbroken dat ouders altijd boos zijn wanneer kinderen iets stukmaken. Er is een duidelijke opbouw aanwezig in dit verhaal, het verhaal is niet te lang en niet moeilijk. Ik vind ook niet dat de auteur te veel moraliseerde.

3. TAAL
de woordkeuze is deels aangepast aan de doelgroep. Nieuwe woorden kan je misschien begrijpen door de context of de prenten, maar ik vind het niet zo duidelijk. Er zijn ook woorden die wij bijna nooit gebruiken zoals: 'Wel zuinig op zijn, hoor.' en 'Het past trouwens geeneens.'
Er zijn wel beeldende termen aanwezig zoals: blaatten de schapen, eindeloze sliert spaghetti, snikkend, koe loeide, tsjirpte een vogel, mompelde, snotterde, ...
Er is geen sprake van rijm of herhaling, er is wel voldoende afwisseling in de zinsbouw. Er zijn dialogen aanwezig en deze komen ook over bij de kinderen. Het taalgebruik is over het algemeen alledaags, maar er zitten wel originele woorden in het verhaal.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN
Dit boek kunnen we gebruiken binnen het thema: gevoelens, bang, papa, iets kapot maken. Als beeldactiviteit kunnen we een muts maken voor Dorus uit wol dat we op een blad kleven. We kunnen ook een bewegingsactiviteit rond een touw, een soort parcours. We kunnen praten over gevoelens en bang zijn, ... 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten