woensdag 21 mei 2014

Kikker verveelt zich


Kikker verveelt zich                                      
Auteur: Max Velthuijs
Uitgeverij: Leopold / Amsterdam
Illustrator: Max Velthuijs

Korte omschrijving van de inhoud:   

Kikker weet niet zo goed wat hij moet doen omdat hij zich erg verveeld. Hij gaat naar zijn vriendjes om te vragen of ze willen spelen maar ze hebben allemaal iets anders te doen. Kikker wilt nergens meedoen en komt uit bij Rat waar ze samen naar het bos gaan. Zonder het te beseffen vliegt de tijd vooruit en komen alle vriendjes samen om lekker te smullen van de champignonnetjes dat Kikker geplukt heeft in het bos.                                                                                                                       


Kwalitatieve beoordeling:

1. VORM
Dit boek is een stevig boek want het heeft een stevige kaft en dikke bladeren. De omtrek van het boekje is vierkant en is kleiner dan een A4-formaat. De Illustraties zijn aangepast aan de gevoelens van Kikker. De illustraties hebben duidelijke contouren en zijn voldoende gedetailleerd. De schrijver heeft een eigen, originele stijl omdat hij steeds de illustraties bovenaan plaatst en de tekst eronder. De tekst komt overeen met de illustraties maar lopen niet door elkaar. De illustraties zijn voldoende groot en worden op ooghoogte voorgesteld. De prenten zijn niet zo verassend enkel op het einde maar ondersteunen wel het verhaal. In het herhaal zitten er geen speciale effecten.

2. INHOUD
In dit verhaal is Kikker de enige hoofdrolspeler. Eend, Varken en Rat spelen ook mee in het verhaal. Dit zijn geen onbekenden voor de lezers. Kinderen die al vaak de boeken van Kikker gelezen hebben kennen de personages al van in vorige boeken. De dieren die in het verhaal voorkomen hebben geen specifieke karakters. Het boek gaat wel over herkenbare gevoelens in de kinderwereld. Vervelen is een ambetant gevoel voor kinderen en dit wordt in dit boek voorgesteld met een oplossing erbij. De moraal van het verhaal is minder duidelijk maar bij goed nadenken merk je wel dat je gewoon iets moet doen dat je leuk vind en dat dan zonder het te beseffen de tijd vliegt. Er zit geen spanning in het verhaal maar het verhaal heeft wel een verassend einde. Het verhaal heeft een boeiende opbouw en linkt erg met de realiteit. Het verhaal is niet te kort of te lang maar de moraal is moeilijk zichtbaar.

3. TAAL
De woordkeuze is zeker aangepast aan de doelgroep. Er wordt vaak gebruik gemaakt van begrijpelijke taal dan van verrijkende taal. Er bevind zich geen rijm of herhaling in het verhaal voor. Dialogen komen er wel vaak voor in het verhaal. Het taalgebruik is eerder alledaags dan literair, poëtisch of origineel. De tekst wordt ondersteund door de illustraties.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boek kan verwerkt worden in de klas bij het thema gevoelens. Bij het bespreken van gevoelen kun je de kinderen er eens op wijzen dat zich vervelen ook een gevoel is. Je kunt de kinderen hun ervaringen laten verwoorden rond vervelen. Je kunt ook probleemoplossend werken met de kinderen en een oplossing zoeken voor het geval dat iemand zich gaat vervelen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten