zaterdag 24 mei 2014

Een bril voor Bert




 
Auteur: Stefan Boonen
Illustraties: Pauline Oud
Uitgeverij: Clavis
Jaar: 2006
Leeftijd: 2de – 3de kleuter
 
 
 
Bert heeft vaak hoofdpijn en kan de ballen niet goed vangen. Samen met zijn moeder gaat hij naar de oogarts. De oogarts onderzoekt hem en ziet dat Bert een bril nodig heeft. Bert kiest een stoere blauwe bril. Hij moet heel voorzichtig zijn met zijn bril. Hij moet hem altijd op zijn neus zetten. Nu kan hij gelukkig veel beter zien.
 
1. VORM
Het boek heeft een harde kaft. Op de kaft en in het boek zijn er geen speciale effecten aanwezig. De kaft wekt nieuwsgierigheid op naar de kinderen toe. De illustraties staan op 1 pagina. Sommige illustraties lopen door op 2 pagina’s. Ze zijn duidelijk en herkenbaar en gedetailleerd. Hierdoor kunnen de kinderen niet fantaseren. De prenten sluiten goed aan bij de tekst.
 
2. INHOUD
Er is 1 hoofdpersonage in dit verhaal. De hoofdpersonage is Bert. Naast Bert zijn er ook nog enkele andere personages die terugkeren. De tekst is zeker aangepast voor deze leeftijd van de kinderen.
Voor de kinderen is dit zeker een herkenbaar probleem. Er zijn al jonge kinderen die een bril moeten dragen. Dit boek kan je zeker lezen als je weet dat er een kindje in je klas een bril zal moeten dragen. In het boek zie je goed de stappen. Je ziet dat Bert een probleem heeft, dat hij naar de oogarts moet en dat hij dan een bril moet kiezen. Voor de kinderen is dit wel interessant. Zo zien ze wat je allemaal moet doen voor je een bril kan dragen.
 
3. TAAL
De woordkeuze is absoluut aangepast aan de doelgroep. Er is zeker een goed evenwicht tussen gemakkelijke en taalverrijkende woorden. De tekst mag misschien wat uitdagender zijn. Ook het woord opticien kwam niet in dit boek. Dit vond ik raar want het gaat over brillen. Voor de kinderen zaten er veel nieuwe woorden in: brillenwinkel, oogarts, onderzoek, verziend. In het verhaal is er geen rijm en komt er ook niet veel herhaling in voor. Er is een goed evenwicht tussen dialoog en het vertelde.
 
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boek kan je gebruiken in het BC brillen, zien, zintuigen. Ook kan je het boek eens voorlezen als je weet dat er een kindje in de klas een bril moet dragen. Met dit boek kan je veel verwerkingsmogelijkheden uitvoeren. Je kan de kinderen hun gezicht laten teken en ze moeten dan ook hun gezicht teken met een bril. Je kan de kinderen een bril laten maken voor Bert. Ook kan je met dit boek een spelletje spelen. Je kan een prent uitknippen en de kinderen moeten dan die prent zoeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten