Titel:
Weet jij hoe laat het is? Auteur:
Moire Butterfield
Uitgeverij:Parragon
Books Ltd Illustrator: Claire
Chrystall
Jaar:
2006
Titel:
Weet jij hoe laat het is? Auteur:
Moire Butterfield
Uitgeverij:Parragon
Books Ltd Illustrator: Claire
Chrystall
Jaar:
2006
Korte omschrijving van de inhoud:
Anna leert kloklezen in school. Samen met haar hondje Jack, verteld ze ons welke tijdstippen op de dag, zij het liefste heeft. Opstaan, naar school gaan, theetijd… zijn er daar enkele van. Jack zou graag meegaan naar school om ook te leren kloklezen. Net zo goed als Anna. Dit is een dag uit haar leven.Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek ‘Weet jij hoe laat het is?’ heeft een stevige uitvoering met
een harde kaft, iets groter dan een liggende a4. Doordat doorheen het boek een
klok geweven zit (m.a.w. er zit in elke pagina een gat waar de klok door komt
piepen), wekt de kaft wel nieuwsgierigheid op en zorgt dit eveneens voor een
speciaal effect.
De prenten van dit prentenboek, ondersteunen het verhaal. Ze zijn sfeerscheppend
en fris getekend. De illustrator maakt gebruik van levendige kleuren en hij
heeft een eigen stijl. De illustrator maakt gebruik van vlakken en met die
vlakken creeërt hij alsnog een 3D effect in de tekening.
De prenten zijn over het algemeen overzichtelijk en zonder kader getekend.
2. INHOUD
Binnen het verhaal is er 1 figuur die in het middelpunt staat: Anne, en
1 persoon in het zijlicht, Jack de hond. Men overloopt in chronologische
volgorde de dag van Anne. Jack speelt hier een grote rol in. Binnen het verhaal
wordt voornamelijk rond kloklezen gewerkt. Vandaar de klok in het boek. Het heeft
een didactisch doel- namelijk de kinderen die het boek lezen, laten kennismaken
met het kloklezen. Anderzijds zit er in het boek niet zoveel diepgang. Op het
einde wordt wel de vraag gesteld welk tijdstip het lezende kind het liefst
heeft, maar dat is het enige waarin ik diepgang zie. Dit is duidelijk een
verhaal die gemaakt werd voor het educatieve en niet voor het morele, etc.
Qua lengte is het verhaal net gepast. Veel langer moest het niet meer
worden. Voornamelijk omdat er geen dialogen in het verhaal voorkomen en de
tekst veelal herhaald wordt. Het enige spelelement in dit boek, is het klokje
die de kinderen zelf mogen hanteren.
3. TAAL
De woordkeuze in het boek is vrij simpel. Op elke pagina wordt ook
herhaalt waarvoor het tijd is en welk uur het is. Binnen het boek staan in het
vetjes gedrukt enkele opdrachten voor de lezer, zoals: Zet de wijzers van de
klok op zeven uur.
Zoals al eerder aangegeven zit er amper dialoog in het boek en veel
herhaling. Dit betekend dat er weinig afwisseling zit in de zinsbouw van het
verhaal. Toch is dit een goed boekje, voor het educatieve.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boek zou ik in de 2e en 3e kleuterklas
gebruiken, ondanks de eenvoudige taal, vanwege de functie van het boek. Het is
duidelijk geen ontspannend boek of een boek met een grote morele waarde. Maar een
boek die speciaal gemaakt is om kinderen op een speelse manier te laten
kennismaken met een klok, het lezen van een klok en het begrijpen van een klok.
Het is zeker een goed boekje om de kinderen te duiden dat een klok vaak ons
dagelijks bestaan leidt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten