woensdag 16 april 2014

Ridder Rikki

Ridder Rikki

Titel: Ridder Rikki                                    
Auteur: Guido van Genechten                               
Illustrator: Guido van Genechten
Uitgeverij: Clavis   
Jaar: 2013                                                
Leeftijd: 2e kleuter


Korte omschrijving van de inhoud:
Rikki heeft een lievelingsplekje, daar worden zijn verzinsels werkelijkheid. Hij is een ridder uit de middeleeuwen en zit graag in de toren van zijn kasteel. Hij moet geheime boodschappen naar andere ridders brengen. Rikki is moe en rust even uit. Ineens schrikt hij door Anni’s gegil wakker uit zijn ridderdroom. Rikki snelt ter hulp en redt Anni van de hond van de buren. Daarna spelen ze samen ridder en jonkvrouw.

Kwalitatieve beoordeling:
1. Vorm:
Ridder Rikki is een boek met een stevige kaft en verharde bladeren. De kaft wekt nieuwsgierigheid op omdat ik het mooie prenten vind. Het zijn voor mij echte kleutertekeningen met een enorm aangenaam kleurenpalet. De tekeningen hebben contouren maar de kleuren overlappen soms de contouren. Dat het millimeterpapier in de achtergrond zichtbaar wordt vind ik ook een plus. Dit maakt het echte tekeningen. Persoonlijk hou ik helemaal niet van tekeningen die met de computer zijn gemaakt. De illustrator heeft een aparte stijl met deze natuurlijke tekeningen. De afbeeldingen zijn op ooghoogte in de bladcompositie. De tekenstijl zelf is niet gedetailleerd, maar in de prenten zijn heel wat elementen te zien. De tekst loopt in de tekeningen en ondersteunt de prenten.

2. Inhoud:
Er in één hoofdpersonage Rikki en een tweede personage Anni. Kleuters kunnen zich erin herkennen omdat het twee vriendjes zijn die graag samen spelen. Samen spelen ze ridder en prinses. Rollenspel is iets wat kleuters ook graag doen. Het verhaal speelt zich deels af in de middeleeuwen; een omgeving die kleuters meestal enkel van boeken of tv kennen. Ik denk dat het verhaal kleuters tot rollenspel zal aanzetten. Ridders en prinsessen zijn vaak een boeiend onderwerp voor kinderen. Het verhaal is niet spannend, maar het neemt wel een verrassende wending op het einde, omdat Rikki zijn droom gaat naspelen met Anni. Het verhaal wordt duidelijk opgebouwd doorheen het boek.

3. Taal:
Algemeen vind ik dat er toch een aantal moeilijke woorden doorheen het boek zijn (blussen, grendel, lievelingsgerecht…). Ik vind wel dat dit als een uitdaging moet worden gezien. De illustraties verduidelijken wat in de tekst staat of je vindt het meestal in de illustraties terug (bijvoorbeeld: klaprozen, paardenbloemen…). Het is voor mij een verrijking dat de kleuters met deze (onbekende) woorden geconfronteerd worden. Op één ogenblik wordt zelfs een woord in het verhaal toegelicht. De moeilijkere woorden zijn ook niet cruciaal om het verhaal te begrijpen. Op de pagina’s waar Rikki niet alleen is, is er een goed evenwicht tussen de dialoog van Rikki en wat de verteller zegt.

4. Verwerkingsmogelijkheden:

Dit boek past in een BC middeleeuwen, fantasie of dromen. Het thema is enorm geschikt voor een rollenspel. De kleuters zouden per twee het verhaal kunnen naspelen of een parodie op maken. De kleuters zouden ook een verhaaltekening kunnen maken. Dit doe je als je het verhaal voor de eerste keer aanbrengt. De kleuters zitten aan tafel en maken tekeningen terwijl ik het verhaal voorlees. Daarna komen de kleuters in de kring en tonen ze elkaar de tekeningen. Het verhaal zou een inspiratiebron voor een beeldactiviteit kunnen zijn waarin de kleuters een geheime boodschap of kasteel uit recuperatiemateriaal maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten