Kleine Huppel gaat voor het
eerst naar school
Titel: Kleine Huppel gaat voor het eerst naar school
Auteur: Aline de Pétigny
Auteur: Aline de Pétigny
Illustrator:
Clara Seutens
Uitgeverij: Deltas
Uitgeverij: Deltas
Jaar:
2006
Leeftijd: peuter, 1e kleuter
Leeftijd: peuter, 1e kleuter
Korte omschrijving van de inhoud:
Kleine Huppel ziet vaak andere konijnen spelen op een speelplein van de school.
Dat wil hij ook, maar hij is nog te klein. Eindelijk mag Huppel naar school,
maar hij is bang. Hij kent er niemand. Zijn familie heeft magische steentjes in
zijn boekentas gestopt, die nemen zijn angst weg. Na zijn eerste schooldag
heeft Huppel zelf al een vriendje.
Kwalitatieve beoordeling:
1. Vorm:
1. Vorm:
Het is een boek met een stevige kaft en vrij gewone bladeren. Ik denk dat
het boek voor peuters/1e kleuter moeilijk te hanteren valt zonder
het te beschadigen. Ik vind het een ouderwetse maar leuke tekenstijl. De
tekeningen zijn gedetailleerd en fijn. Er staan vaak meerdere tekeningen op één
blad. Dat maakt het boeiend om te lezen en om in het boek te kijken. De
tekeningen zijn niet omkaderd Tekst en tekening lopen niet door of over elkaar.
De illustraties zijn vrij klein. Ik denk dat dit boek moeilijk is om voor meer
dan vijf kinderen voor te lezen. De kinderen zouden te rap klagen dat ze de
prenten niet goed kunnen zien.
2.Inhoud:
Huppel is het enige hoofdpersonage in het verhaal. Het verhaal sluit heel
erg aan bij de leefwereld van kleuters. Ik denk dat elke kleuter er zich mee kan
identificeren. Vooral met het gevoel van bang zijn, dat veel aan bod komt. Ik vind dat dit
verhaal verschillende reacties kan uitlokken, waardoor de kleuters zelf
beginnen te vertellen. Het verhaal is goed opgebouwd, enkel het einde vind ik
wat raar.
3. Taal:
De woordkeuze in dit verhaal is eenvoudig. Nergens ben ik moeilijke woorden
tegengekomen. Ik vind dit spijtig, het daagt de kleuters op intellectueel vlak
te weinig uit. Er komt herhaling voor, Huppel vertelt drie keer dat hij bang is
en drie keer wordt op een gelijkaardige manier gereageerd. Dialoog en het
vertelde zijn in dit boek in evenwicht met een alledaags taalgebruik.
4. Verwerkingsmogelijkheden:
Dit boek kan aan bod komen aan het begin van het schooljaar of wanneer
nieuwe kinderen in de klas komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten