maandag 7 april 2014

Kaatje viert Pasen

Titel: Kaatje viert Pasen             Auteur: Liesbet Slegers
Uitgeverij: Vanin – Clavis Peuter  Illustrator: Liesbet Slegers
Jaar: 2013

Korte omschrijving van de inhoud:
Kaatje neemt je mee in haar wereld rond de lente en Pasen. Ze vertelt en laat zien wat er in de natuur gebeurt als het lente wordt. Ze vertelt dat de zon schijnt, dat er bloemen bloeien in de tuin en dat er nieuwe blaadjes aan de bomen groeien. En... haar kip heeft nieuwe kuikentjes! Ze vertelt hoe de kuikens ter wereld kwamen en ze vertelt alles wat ze thuis en in de klas meemaakt en ze vertelt alles rond het thema Pasen.

Kwalitatieve beoordeling: 
1. VORM
Het boek is een boek uit het abonnement van de boektoppers voor jongste kleuters. Het is dus een boek met een zachte kaft. De kaft wekt de nieuwsgierigheid van de kleuters op omdat Kaatje op de kaft staat met een mandje vol chocolade en enkele kuikens. Zoals de titel en de prent op de kaft al doen vermoeden, gaat het over het thema Pasen en dus sluiten de prenten goed aan bij de tekst. De auteur & tevens illustrator heeft een eigen tekenstijl. Liesbet Slegers kiest voor een boekje waarbij tekst en prenten strikt van elkaar gescheiden zijn. Daarnaast heeft elk element op de prent een duidelijke contour en ook de prent zelf is omkaderd. De kleuren die in het boek voorkomen zijn opgewekte kleuren wat ervoor zorgt dat ze bij de doelgroep aansluiten.

2. INHOUD
De inhoud van het boek is tamelijk eenvoudig. Er is slechts één hoofdpersonage: Kaatje. Andere personages die voorkomen in het verhaal worden niet visueel voorgesteld. Er zijn wel enkele uitzonderingen waarbij enkele vriendjes uit de klas, Karel en opa wel worden getekend. Het boek is eenvoudig maar voor sommige kinderen zal het toch hun leefwereld verrijken. Denk maar aan de verschillende culturen in de klas die kennis zullen maken met onze Paastraditie. Het boek zet dus ook aan tot creativiteit. De kleuters zullen zelf beeldende werkjes willen maken rond dit thema, zullen thuis komen en vertellen over dit boek en zo zullen hun gewoontes rond Pasen misschien wel veranderen. Het zet de kleuters op deze manier ook aan tot een ruimere fantasie. Dit thema zal ook tot een brede waaier aan reacties en getuigenissen van kleuters teweegbrengen. 

3. TAAL
De taal die in het verhaal gebruikt wordt is aangepast aan de doelgroep. Het is eenvoudige, alledaagse taal zonder al te veel nieuwe woorden, zinnen die niet te lang zijn en niet veel tekst per prent. Bovendien kunnen de nieuwe woorden afgeleid worden uit de prenten en uit de context. Er is echter geen sprake van herhaling. Er komen ook slechts twee dialoogjes voor in de tekst: één waarbij Kaatje met haar papa praat over het mandje dat ze in de klas maakte en het tweede het gesprekje dat Karel en Kaatje hebben over de gevonden eitjes.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN: 
Dit boek kan gebruikt worden rond het BC Pasen. Je kan er het thema mee inleiden, ervoor zorgen dat de kleuters zelf ideeën aanbrengen om bijvoorbeeld beeldende werkjes te maken of om een nieuw lied of vers aan te leren enzoverder. Aan de hand van dit boek kom je onmiddellijk in de leefwereld van de kleuters terecht en kan je hun kennis herhalen of net verrijken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten