Titel: Liselotte
de loer
Auteur: Alexander Steffensmeier
Illustrator: Alexander Steffensmeier
Uitgeverij: Ploegsma
Jaar: 2011
Leeftijd: 2e – 3e kleuter
Auteur: Alexander Steffensmeier
Illustrator: Alexander Steffensmeier
Uitgeverij: Ploegsma
Jaar: 2011
Leeftijd: 2e – 3e kleuter
Korte omschrijving van de inhoud:
Liselotte verstopt zich elke dag, ze wacht iedere
morgen tot de postbode komt. Wanneer de postbode er is, dan … dan laat ze hem
schrikken! Maar de postbode en de boerin vinden dit niet leuk. De postbode
krijgt er zelf nachtmerries van! Op en dag heeft de postbode en plannetje, zal
dit plannetje helpen en hoe zou het nu aflopen?
Kwalitatieve beoordeling:
Het boek heeft een stevige kaft, de pagina’s zijn eerder gewoon. De kaft
verteld nog niet veel over wat er in het boek zal gebeuren, hierdoor wordt er
nieuwsgierigheid opgewekt. De prenten in het boek zijn nogal druk. Er staan
verschillende prenten op één pagina waardoor het wel voor afwisseling zorgt. De
prenten vullen ook de tekst aan en zijn duidelijk. Af en toe zijn er ook
prenten zonder tekst, dit laat de kleuters de mogelijkheid om hun fantasie de
vrije loop te laten gaan. Op de prenten zijn ook heel wat details aangebracht
zoals een kip met een gekke hoed op, zulke details zorgen voor heel wat humor
en verrassende elementen.
Liselottte de koe staat centraal in het verhaal, maar ook de boerin en
de postbode belangrijke rollen. Alle personages worden geïllustreerd. Het verhaal
sluit goed aan bij de leefwereld van de kleuters want wanneer het 1 april is
houden de kleuters er van om grapjes uit te halen. Het verhaal heeft ook enkele
verassende elementen. Het einde is dan ook alles behalve voorspelbaar. Er zit
ook een moraal in het verhaal en dat is dat wanneer je de gevolgen moet dragen
wanneer je iets verkeerd doet.
De taal is zowel verrijkend als begrijpelijk. Woorden die minder bekend
zijn bij de kleuters worden duidelijk door de prenten. Het verhaal bevat geen
rijm maar wel herhaling. De herhaling zorgt ervoor dat er een terugblik is naar
het begin van het verhaal, dit zorgt ook voor de nodig spanning. De zinsbouw is
ook aangepast waardoor expressiviteit mogelijk is. Dialogen vindt je niet terug
in het boek.
Het boek kan verwerkt worden in het thema grappen. Je kunt de kleuters
vrij laten vertellen over grappen die ze al uitgehaald hebben met broers,
zussen, mama’s of papa’s. Het boek past vooral in de maand april. Je kan ook
samen met de kleuters een grapje bedenken om een andere klas te foppen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten