donderdag 17 april 2014

Liselotte op de loer

Liselotte op de loerTitel: Liselotte de loer
Auteur: Alexander Steffensmeier
Illustrator: Alexander Steffensmeier
UitgeverijPloegsma                                
Jaar2011                                           
Leeftijd: 2e – 3e kleuter

Korte omschrijving van de inhoud:                                                                                               
Liselotte verstopt zich elke dag, ze wacht iedere morgen tot de postbode komt. Wanneer de postbode er is, dan … dan laat ze hem schrikken! Maar de postbode en de boerin vinden dit niet leuk. De postbode krijgt er zelf nachtmerries van! Op en dag heeft de postbode en plannetje, zal dit plannetje helpen en hoe zou het nu aflopen?

Kwalitatieve beoordeling:
Het boek heeft een stevige kaft, de pagina’s zijn eerder gewoon. De kaft verteld nog niet veel over wat er in het boek zal gebeuren, hierdoor wordt er nieuwsgierigheid opgewekt. De prenten in het boek zijn nogal druk. Er staan verschillende prenten op één pagina waardoor het wel voor afwisseling zorgt. De prenten vullen ook de tekst aan en zijn duidelijk. Af en toe zijn er ook prenten zonder tekst, dit laat de kleuters de mogelijkheid om hun fantasie de vrije loop te laten gaan. Op de prenten zijn ook heel wat details aangebracht zoals een kip met een gekke hoed op, zulke details zorgen voor heel wat humor en verrassende elementen.

Liselottte de koe staat centraal in het verhaal, maar ook de boerin en de postbode belangrijke rollen. Alle personages worden geïllustreerd. Het verhaal sluit goed aan bij de leefwereld van de kleuters want wanneer het 1 april is houden de kleuters er van om grapjes uit te halen. Het verhaal heeft ook enkele verassende elementen. Het einde is dan ook alles behalve voorspelbaar. Er zit ook een moraal in het verhaal en dat is dat wanneer je de gevolgen moet dragen wanneer je iets verkeerd doet.

De taal is zowel verrijkend als begrijpelijk. Woorden die minder bekend zijn bij de kleuters worden duidelijk door de prenten. Het verhaal bevat geen rijm maar wel herhaling. De herhaling zorgt ervoor dat er een terugblik is naar het begin van het verhaal, dit zorgt ook voor de nodig spanning. De zinsbouw is ook aangepast waardoor expressiviteit mogelijk is. Dialogen vindt je niet terug in het boek.

Het boek kan verwerkt worden in het thema grappen. Je kunt de kleuters vrij laten vertellen over grappen die ze al uitgehaald hebben met broers, zussen, mama’s of papa’s. Het boek past vooral in de maand april. Je kan ook samen met de kleuters een grapje bedenken om een andere klas te foppen. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten