Kikker vindt een vriendje
Titel: Kikker vindt een vriendje
Auteur & illustrator: Max Velthuijs
Uit het boek: Het dikke verjaardagsboek van Kikker
Uitgeverij: Leopold
Jaar: 2014
Jaar: 2014
Leeftijd:
2e kleuter
Korte omschrijving van de inhoud:
In het bos vindt kikker een beer. Hij neemt hem mee naar huis leert hem
eten, spreken en spelen. Kikker en zijn vriendjes zijn dol op Beertje en
verwennen hem. Op een dag wil Beertje terug naar waar hij vandaan kwam. Zijn
vriendjes wuiven hem uit. Kikker is heel droevig zonder Beertje en elke avond
huilt hij zich in slaap. Op een ochtend wordt hij wakker en ligt Beertje bij
hem in bed. Beertje had ingezien dat zijn thuis bij zijn vrienden was en bleef
voor altijd bij Kikker.
Kwalitatieve beoordeling:
1. Vorm:
1. Vorm:
Het verhaal komt uit een verzamelboek van Kikker. Het heeft een harde
speciale kaft met glinsters. De tekening heeft een speciaal effect als
je de kaft beweegt dansen Kikker en zijn vrienden. De tekst vertelt wat er op
de prenten te zien is. Tekst en prenten lopen niet door elkaar. Rond de meeste
prenten is een kader gemaakt van kleuren die terugkeren in de prenten. De
tekeningen zijn weinig gedetailleerd en met heel zuivere kleuren. De
illustrator heeft een eigen kenmerkende tekenstijl. Ik vind dat de prenten
weinig fantasie stimuleren. Ze tonen echt enkel wat er in het verhaal aan bod
komt. Het zijn grote illustraties op ooghoogte gemaakt.
2. Inhoud:
Er zijn twee hoofdpersonages: Kikker en Beertje. Daarnaast komen de
vriendjes van Kikker ook aan bod in het verhaal. De namen van alle figuren
maken het voor kinderen erg duidelijk om wie het gaat. Ik vind dat het verhaal
erg aansluit bij de leefwereld van de kinderen. Vriendschap is iets was hen
enorm bezighoudt. De inhoud zet de kinderen aan tot vertellen over eigen
vriendschappen en situaties die ze meemaken. Ik vind dat het verhaal een
problematiek aankaart die in veel kleuterklassen leeft: anderstalige kinderen
die geïntegreerd worden in een klasgroep. En dit zonder er op een moraliserende
manier mee om te gaan. Ik vind het een eenvoudig maar goed opgebouwd verhaal.
3. Taal:
De taal in het verhaal is eenvoudig mits toch enkele verrijkingen van
moeilijkere woorden (oker, kraaloogjes, genoot, aanhollen…). De nieuwe woorden
zijn moeilijk uit te leggen enkel aan de hand van de prenten, dus hebben ze wel
wat extra uitleg nodig. Doorheen het verhaal is er een goed evenwicht tussen de verteller en de
dialogen van de dieren.
4. Verwerkingsmogelijkheden:
Dit boek kan gepast zijn wanneer er een nieuwe of een anderstalige leerling
in de klas is. Het kan de kleuters stimuleren om hun vriendjes te helpen om te leren
praten..
Een klasgesprek over vrienden en vriendschap zou een gepaste afsluiter zijn. Je
zou in verschillende hoeken de activiteiten die Beertje in het boek doet, aan
bod laten komen: met de bal spelen, vissen, bakken, tekenen…
Geen opmerkingen:
Een reactie posten