woensdag 16 april 2014

Kikker vindt een vriendje

Kikker vindt een vriendje

Titel: Kikker vindt een vriendje            
Auteur & illustrator: Max Velthuijs
Uit het boek: Het dikke verjaardagsboek van Kikker
Uitgeverij: Leopold                                   
Jaar: 2014
Leeftijd: 2e kleuter


Korte omschrijving van de inhoud:
In het bos vindt kikker een beer. Hij neemt hem mee naar huis leert hem eten, spreken en spelen. Kikker en zijn vriendjes zijn dol op Beertje en verwennen hem. Op een dag wil Beertje terug naar waar hij vandaan kwam. Zijn vriendjes wuiven hem uit. Kikker is heel droevig zonder Beertje en elke avond huilt hij zich in slaap. Op een ochtend wordt hij wakker en ligt Beertje bij hem in bed. Beertje had ingezien dat zijn thuis bij zijn vrienden was en bleef voor altijd bij Kikker.

Kwalitatieve beoordeling:
1. Vorm:
Het verhaal komt uit een verzamelboek van Kikker. Het heeft een harde speciale kaft met glinsters. De tekening heeft  een speciaal effect als je de kaft beweegt dansen Kikker en zijn vrienden. De tekst vertelt wat er op de prenten te zien is. Tekst en prenten lopen niet door elkaar. Rond de meeste prenten is een kader gemaakt van kleuren die terugkeren in de prenten. De tekeningen zijn weinig gedetailleerd en met heel zuivere kleuren. De illustrator heeft een eigen kenmerkende tekenstijl. Ik vind dat de prenten weinig fantasie stimuleren. Ze tonen echt enkel wat er in het verhaal aan bod komt. Het zijn grote illustraties op ooghoogte gemaakt. 

2. Inhoud:
Er zijn twee hoofdpersonages: Kikker en Beertje. Daarnaast komen de vriendjes van Kikker ook aan bod in het verhaal. De namen van alle figuren maken het voor kinderen erg duidelijk om wie het gaat. Ik vind dat het verhaal erg aansluit bij de leefwereld van de kinderen. Vriendschap is iets was hen enorm bezighoudt. De inhoud zet de kinderen aan tot vertellen over eigen vriendschappen en situaties die ze meemaken. Ik vind dat het verhaal een problematiek aankaart die in veel kleuterklassen leeft: anderstalige kinderen die geïntegreerd worden in een klasgroep. En dit zonder er op een moraliserende manier mee om te gaan. Ik vind het een eenvoudig maar goed opgebouwd verhaal.

3. Taal:
De taal in het verhaal is eenvoudig mits toch enkele verrijkingen van moeilijkere woorden (oker, kraaloogjes, genoot, aanhollen…). De nieuwe woorden zijn moeilijk uit te leggen enkel aan de hand van de prenten, dus hebben ze wel wat extra uitleg nodig. Doorheen het verhaal is er een goed evenwicht tussen de verteller en de dialogen van de dieren.

4. Verwerkingsmogelijkheden:

Dit boek kan gepast zijn wanneer er een nieuwe of een anderstalige leerling in de klas is. Het kan de kleuters stimuleren om hun vriendjes te helpen om te leren praten.. Een klasgesprek over vrienden en vriendschap zou een gepaste afsluiter zijn. Je zou in verschillende hoeken de activiteiten die Beertje in het boek doet, aan bod laten komen: met de bal spelen, vissen, bakken, tekenen…

Geen opmerkingen:

Een reactie posten