dinsdag 15 april 2014

Ik kan het zelf!

Titel: Ik kan het zelf!               Auteur: Tracey Corderoy
Uitgeverij:Veltman Uitgevers Illustrator: Caroline Pedler
Jaar: 2014

Korte omschrijving van de inhoud: 

Kleine beer kreeg een nieuwe rugzak en hij vind hem prachtig. Daarom wil hij er zelf voor zorgen. En zo begint het. Kleine beer doet het zelf. Zijn jas dichtdoen, zijn rugzak dragen, het boek uit de bibliotheek halen, alles wil hij zelf doen. Maar dat lukt nog niet allemaal en soms is mama er om toch dat kleine beetje te helpen, waar het kleine beer nog niet alleen lukt.

Kwalitatieve beoordeling:


1. VORM
De uitvoering van dit boekje is stevig en mooi. Het heeft een zeer aantrekkelijke kaft en wanneer je over de kaft glijdt met je hand, voel je stof. Er zitten dus tactiele aspecten in zowel de kaft als het boekje zelf. De prenten sluiten perfect aan bij het verhaal en naast de grote tekeningen, zonder kader, springen er ook nog kleine tekeningetjes met witte achtergrond naar voren. De tekeningen zijn geschilderd maar hebben alsnog duidelijke contouren. Niet alle prenten worden op ooghoogte getekend wat het boek nog aantrekkelijker maakt en ons eens een ander perspectief toont (letterlijk en figuurlijk).

2. INHOUD
Binnen dit boekje staat kleine beer in het middelpunt. Hij is de kleuter die alles zelf wilt doen, wat we dus perfect kunnen linken aan de koppigheidsfase binnen de ontwikkeling van de kleuter. Daardoor kan het lezertje zich herkennen in het verhaal. Ook de mama beer is herkenbaar uitgewerkt, een moeder die haar kind wilt helpen maar geconfronteerd wordt met het niet mogen, het letterlijke ‘ik wil het zelf doen’.
Een verrassende wending in het verhaal kan voor de kleuters zijn, dat kleine beer uiteindelijk toch nog eens hulp vraagt aan mama beer. En dat is uiteindelijk ook de moraal van het verhaal. Soms hebben we nog hulp nodig en dan moeten we niet bang zijn die te vragen, hoe zelfstandig we ook zijn.
Het verhaal wordt over het algemeen boeiend en op een mooie manier gebracht. Qua lengte is het goed en de auteur koos, naar mijn mening, een prachtig onderwerp om een prentenboek rond te maken.

3. TAAL
De taal binnen het boekje is relatief simpel, maar er staat wel veel tekst in voor bv. Een eerste kleuter. Toch is het mogelijk dit boekje aan te brengen, mits hier en daar een kleine aanpassing.
Anderzijds is het een mooi boekje met op het einde een mooie rijm. Er zit veel afwisseling in de zinsbouw en de dialogen komen echt én herkenbaar over voor de kinderen. Het taalgebruik is eerder alledaags, wat bijdraagt bij het verhaal, op het poëtische einde na.

4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boekje kan je in alle mogelijke omstandigheden gebruiken. Je kunt het voorlezen als godsdienstmoment maar evenals als een zingevend momentje wanneer een gelijkaardige situaties zich voordoet. Kleuters houden soms meer vast aan een gelijkaardige beleving die concreet wordt gemaakt door een boek, dan aan een juf die verteld dat hulp vragen niet erg is. Ik zou op dit boek, vanwege het verhaal, geen leeftijd opplakken en gewoon aanpassen aan het niveau van je eigen kleuters. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten