Titel:
Ik kan het zelf! Auteur: Tracey
Corderoy
Uitgeverij:Veltman
Uitgevers Illustrator: Caroline Pedler
Jaar:
2014
Korte omschrijving van de inhoud:
Kleine beer kreeg een nieuwe rugzak en hij vind hem prachtig. Daarom wil hij er zelf voor zorgen. En zo begint het. Kleine beer doet het zelf. Zijn jas dichtdoen, zijn rugzak dragen, het boek uit de bibliotheek halen, alles wil hij zelf doen. Maar dat lukt nog niet allemaal en soms is mama er om toch dat kleine beetje te helpen, waar het kleine beer nog niet alleen lukt.Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
De uitvoering van dit boekje is stevig en mooi. Het heeft een zeer
aantrekkelijke kaft en wanneer je over de kaft glijdt met je hand, voel je
stof. Er zitten dus tactiele aspecten in zowel de kaft als het boekje zelf. De prenten
sluiten perfect aan bij het verhaal en naast de grote tekeningen, zonder kader,
springen er ook nog kleine tekeningetjes met witte achtergrond naar voren. De tekeningen
zijn geschilderd maar hebben alsnog duidelijke contouren. Niet alle prenten
worden op ooghoogte getekend wat het boek nog aantrekkelijker maakt en ons eens
een ander perspectief toont (letterlijk en figuurlijk).
2. INHOUD
Binnen dit boekje staat kleine beer in het middelpunt. Hij is de kleuter
die alles zelf wilt doen, wat we dus perfect kunnen linken aan de
koppigheidsfase binnen de ontwikkeling van de kleuter. Daardoor kan het
lezertje zich herkennen in het verhaal. Ook de mama beer is herkenbaar
uitgewerkt, een moeder die haar kind wilt helpen maar geconfronteerd wordt met
het niet mogen, het letterlijke ‘ik wil het zelf doen’.
Een verrassende wending in het verhaal kan voor de kleuters zijn, dat kleine
beer uiteindelijk toch nog eens hulp vraagt aan mama beer. En dat is
uiteindelijk ook de moraal van het verhaal. Soms hebben we nog hulp nodig en
dan moeten we niet bang zijn die te vragen, hoe zelfstandig we ook zijn.
Het verhaal wordt over het algemeen boeiend en op een mooie manier
gebracht. Qua lengte is het goed en de auteur koos, naar mijn mening, een
prachtig onderwerp om een prentenboek rond te maken.
3. TAAL
De taal binnen het boekje is relatief simpel, maar er staat wel veel
tekst in voor bv. Een eerste kleuter. Toch is het mogelijk dit boekje aan te
brengen, mits hier en daar een kleine aanpassing.
Anderzijds is het een mooi boekje met op het einde een mooie rijm. Er zit
veel afwisseling in de zinsbouw en de dialogen komen echt én herkenbaar over
voor de kinderen. Het taalgebruik is eerder alledaags, wat bijdraagt bij het
verhaal, op het poëtische einde na.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Dit boekje kan je in alle mogelijke omstandigheden gebruiken. Je kunt
het voorlezen als godsdienstmoment maar evenals als een zingevend momentje
wanneer een gelijkaardige situaties zich voordoet. Kleuters houden soms meer
vast aan een gelijkaardige beleving die concreet wordt gemaakt door een boek,
dan aan een juf die verteld dat hulp vragen niet erg is. Ik zou op dit boek,
vanwege het verhaal, geen leeftijd opplakken en gewoon aanpassen aan het niveau
van je eigen kleuters.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten