woensdag 19 maart 2014

Ik wil een toverbril

Auteur:
Carla Maia

Uitgeverij:
De vier windstreken, 2013

Leeftijd:
2/3de kleuter
De jongen in het verhaal krijgt te horen dat hij een bril moet dragen.
Hij denkt na over hoe zijn nieuwe bril eruit zal zien. Hij wil geen gewone bril maar een toverbril. Hij wil een bril waarmee hij in donker kan kijken of een bril waarmee hij kan dagdromen. Dan is zijn nieuwe bril er eindelijk. Zou de bril eruit zien zoals hij gedacht had?


Het boek heeft een stevige kaft. Op de kaft staat niet veel getekend, wat nieuwsgierigheid opwekt. De prenten zijn verrassend en prikkelt de fantasie van de kinderen.
De tekst en de prenten lopen door elkaar.
Op één bladzijde staat niet veel getekend maar wat er getekend staat, is groot en gedetailleerd.


Het boek bevat 1 hoofdpersonage: de jongen van waaruit het verhaal verteld wordt. In het boek zitten herkenbare gevoelens zoals bv: het niet willen dragen van een bril. Het boek sluit deels aan tot de leefwereld van de kleuters want de jongen gaat naar de opticien. De kleuters die een bril dragen kennen de opticien. Verder in het verhaal wordt er een beroep gedaan op de fantasie van de kleuters. Het boek zet aan tot creativiteit. Er zijn heel wat verwerkingsmogelijkheden rond dit verhaal. Je zou er gerust een week kunnen rond werken.

Het verhaal bevat bij enkele prenten relatief veel tekst en bij andere prenten weinig tekst. Er staan woorden in het boek waarmee de kleuters nog niet vertrouwd mee zijn. Er zit veel herhaling in het boek. Bij iedere bril wordt de zin: ‘Ik wil een bril waarmee…’ herhaald.

In de beeldhoek zou ik de kleuters laten vertellen welke toverbril zij graag eens zouden willen en waarom. Daarna zou ik verschillende herbruikbare materialen aanbieden waarmee ze hun toverbril kunnen maken. 
In de kring kan je de toverbrillen vanuit het boek aanbieden. De kleuters kunnen het verhaal naspelen.
In de bouwhoek kunnen de kleuters één grote toverbril bouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten