zondag 23 maart 2014

Grote Henriette- of hoe Henriette geen vrienden had

Titel: Grote Henriette of hoe Henriette geen vrienden had.         Auteur: Annemie Berebouckx
Uitgeverij: Uitgeverij Afijn      Illustrator: Annemie Berebouckx

Korte inhoud:

Henriette heeft veel vrienden. Of in elk geval- dat denkt ze toch. Bij alles wat ze doet, heeft Henriette gezelschap. Maar op een dag hebben haar vrienden er genoeg van. Ze zijn het beu dat Henriette steeds met haar neus in de lucht loopt. Ze laten haar staan. En daarom besluit Henriette haar stelten af te doen en weer op de grond te gaan staan.

Beoordeling:

VAN DE VORM:
Het boekje is stevig met een harde kaft en in A4 formaat. Echt bijzonder is de kaft echter niet. Er zijn geen speciale effecten in de prenten verwerkt maar de kleuren maken het verhaal heel levendig. De prenten worden simpel maar sfeervol gebracht naar de kleuters, wat hen vermoedelijk aanspreekt. De tekst staat ook goed geplaatst, waardoor deze de aandacht niet van de prenten afleid. 

VAN DE INHOUD:
Het verhaal zelf vind ik twijfelachtig. De moraal van het verhaal betreft voornamelijk dat je je vrienden als je gelijken moet beschouwen, maar ik vermoed niet dat dit al erg dicht bij de leefwereld van de kinderen ligt. Er zijn ook geen echte dialogen in het verhaal aangebracht. Er zit niets verrassends in de opbouw en echte humor is niet aanwezig. Maar met de juiste vraagstelling denk ik toch dat de kinderen zich kunnen herkennen in het verhaal. Hoewel ik het niet zo’n sterk verhaal vind, is het boekje wel aantrekkelijk en kan het met een goede aanpak zingevend zijn.

VAN DE TAAL:
De taal is vrij eenvoudig binnen dit boekje. Alleen al daarom (en om de hoeveelheid aan tekst) is dit een boekje voor de eerste kleuterklas. Echte klankrijke woorden of rijm komen er niet voor in dit verhaal. Maar de herhaling maakt veel goed. De tekst loopt ook chronologisch mee met de prenten. Er zit een boodschap in het verhaal.

HOE KUN JE DIT BOEKJE GEBRUIKEN:
Dit boekje valt zeker te gebruiken bij thema’s zoals: Pesten of vriendschap. Hoewel de boodschap ietwat moeilijk kan vallen bij de kleuters, kan er met een goede begeleiding van de juf wel iets mee gedaan worden. Zo kan je vragen aan je kleuters wie zich ook al eens ‘onzichtbaar’ gevoeld heeft. Wie vindt het leuk wanneer je iets aan het zeggen bent en iemand onderbreekt je, of die luistert gewoon niet en doet alsof dat kindje veel leuker is dan jij. Want daar gaat het verhaal om, om het uitsluiten van andere kindjes. Als je de kinderen diep laat graven in het verhaal en met een goede vraagstelling de kinderen meeneemt, dan kan je dit boek tijdens godsdienstmomenten gebruiken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten