zaterdag 29 maart 2014

Heksje Mimi op stap met de klas

Heksje Mimi op stap met de klas

Auteur en Illustrator: Kathleen Amant
Uitgevrij: Clavis
Jaar: 2011

Het boek gaat over een heksje die samen met haar vriendinnen en juf naar de heksenbinnenspeeltuin gaat. Ze beslist om die dag haar nieuwe rode schoentjes aan te doen. Iedereen vindt ze super mooi, vooral Roosje. Zij is er gek op. Eens aangekomen in de binnenspeeltuin, zetten al de kindjes hun schoentjes op het rek. Daarna gaan ze allemaal spelen in het ballenbad. Ze amuseren zich enorm. Wanneer het tijd is om naar huis te gaan, vindt Mimi haar nieuwe rode schoentjes niet terug! Waar zouden ze zijn?




1. VORM
Het boek is in de vorm van een vierkant, het is een redelijk groot boek. Het boek is gemaakt van stevig materiaal. Persoonlijk vind ik dat de kaft wel wat nieuwsgierigheid opwekt. In het boek zijn geen speciale effecten verwerkt, maar ik vind de tekeningen mooi getekend. De prenten sluiten aan bij het verhaal en ondersteunen het ook. De prenten scheppen sfeer en zijn ook verrassend. De prenten stimuleren fantasie, nieuwsgierigheid en inlevingsvermogen voor de kinderen. Niet alles wordt op ooghoogte voorgestelde, vaak staan er kleine tekeningetjes boven of onderaan het blad. De prenten zijn wel erg gedetailleerd. De tekst loopt niet door de illustraties.



2. INHOUD
Mimi is het hoofdpersonage in dit boek, de andere karakters zijn niet allemaal uitgewerkt. Het verhaal gaat over heksjes, kleuters zullen wel weten wat dit zijn, maar dit zijn voor hen geen herkenbare figuren. De heksenwereld sluit niet echt aan bij de leefwereld van de kleuters. Het verhaal toont dus voor de kinderen een totaal andere wereld/omgeving. In het boek zit voldoende diepgang, de auteur maakt duidelijk waarover het gaat. Ik vind dat in dit boek enorm veel creativiteit verwerkt zit, de prenten zelf zijn creatief, maar ook de tekst zelf. Het verhaal roept spanning op, vooral wanneer Mimi haar schoentjes kwijt is. Het is verrassend wie dan uiteindelijk haar schoentjes heeft. Er zit humor in het verhaal verwerkt, vooral dan kleuterhumor. Vooral fantasie komt hier aan bod, want we weten dat heksjes niet bestaan. Het boek laat het kind verder fantaseren. Het verhaal heeft een boeiende en duidelijke opbouw.


3. TAAL
Op het taalgebruik is er weinig aan te merken. De woordkeuze is gepast voor de doelgroep, er is zowel begrijpelijke taal als verrijkende taal. De verrijkende taal wordt ondersteund door de prenten. De prenten maken duidelijk waarover het gaat. In de tekst is er geen rijm en geen herhaling. Er is afwisseling van de zinsbouw. In het boek zijn ook veel dialogen aanwezig, en die komen echt over. De taal die wordt gebruikt in het boek is alledaags en origineel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten