SJABLOON
BOEKVERSLAG
Titel:
Eva wordt een grote meid Auteur: Dona
Casarin
Uitgeverij:
Mijade publications Illustrator:
Stéphanie Blanchart
Jaar:
2002
Korte omschrijving van de inhoud:
Eva staat op en komt op het idee dat ze vandaag alles zelf wil doen.
Vandaag mag niemand Eva helpen, want Eva wil een grote meid zijn. Ze dekt
alleen de tafel, trekt zelf haar kleren en jas aan, doet zelfstandig inkopen,
gaat alleen in bad, … Maar de volgende dag is Eva heel moe. Dit komt omdat ze
gisteren alles alleen heeft moeten doen. Ze vindt het toch niet zo leuk om al
een grote meid te zijn. Ten slotte laat Eva zich weer helpen door haar ouders
en stellen ze haar gerust. Ook al wordt Eva een grote meid, haar ouders zullen
er altijd voor haar zijn.
Kwalitatieve beoordeling:
1. VORM
Het boek is uit een harde kaft gemaakt en is dus vrij stevig. De kaft is
vrij neutraal en wekt dus niet echt nieuwsgierigheid op. De prenten zijn groot
genoeg maar ook niet heel groot. De illustraties zijn verzorgd
en heel gedetailleerd getekend. Alle
prenten zijn op ooghoogte getekend. Er zijn duidelijke contouren getekend met
potlood.
2. INHOUD
Er is 1 hoofdpersonage in het boek en dat is Eva. Het boek sluit zeker
aan bij de leefwereld van het kind. Welk kind wil er nu niet een keertje groot
zijn en alles eens alleen doen. Er komen
herkenbare gevoelens voor in het boek namelijk: ouders nadoen, al groot willen
zijn, moe zijn,… Sommige kinderen kunnen zich volledig inleven in het verhaal
omdat ze deze situatie ook al eens voorgehad hebben. Dit lokt reacties uit.
3. TAAL
De woordkeuze is zeker aangepast aan de doelgroep. De taal is eenvoudig
en heel alledaags. Er is veel herhaling maar dit steekt niet af. Er zijn veel
dialogen. Deze zijn goed opgebouwd en komen daarom echt over. Ondanks de
herhaling is er toch veel afwisseling in zinsbouw. Er komen soms nieuwe woorden
voor in het boek. Deze worden goed geïllustreerd zodat de kleuters de woorden
kunnen begrijpen.
4. VERWERKINGSMOGELIJKHEDEN:
Het boek kan gebruikt worden in het thema: ‘groeien’ en ‘groot worden’.
Het kan verwerkt worden in verschillende activiteiten zoals een
godsdienstmoment. Ik laat de kinderen dan vele dingen zelfstandig doen. Zoals
de jas aantrekken, zelfstandig een glas met water vullen,… Sommige activiteiten
zullen de kinderen zelfstandig tot een goed einde kunnen brengen. Andere
activiteiten zullen mislukken en om hulp vragen. Dit zal de kinderen aanzetten
tot een gesprek over wat ze al alleen kunnen en waar ze nog hulp voor nodig
hebben.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten